Kerkbijdrage

Hoe kan ik meedoen met de kerkbijdrage?

U kunt uw kerkbijdrage overmaken

voor Beek naar bankrekeningnummer: NL95INGB0655316051 ten name van het kerkbestuur van de St.-Martinusparochie te Beek, met vermelding van “Kerkbijdrage”. Wij maken geen gebruik van automatische incasso’s, u kunt natuurlijk wel zelf via internetbankieren automatisch een periodieke bijdrage overmaken.

Wat is het richtbedrag?

De minimum kerkbijdrage is door ons bisdom vastgesteld op € 130,- per jaar.

Het richtsnoer voor de kerkbijdrage blijft 1 % van het netto inkomen van een economische eenheid. Maar we zijn blij met elke bijdrage.

Is uw kerkbijdrage fiscaal aftrekbaar?

Ja, mits het totaal van uw giften (kerkbijdrage en giften voor andere ANBI- erkende doelen) hoger is dan 1% van uw ‘gezamenlijke’ inkomen en meer dan € 60,- bedraagt. Voor de meesten is het bedrag van giften niet hoger dan 1%, in dat geval kunt u overwegen een perodieke gift aan de kerk te schenken die volledig fiscaal aftrekbaar is indien u deze in een overeenkomst vastlegt. In die overeenkomst wordt bepaald dat u gedurende (minimaal) 5 jaar tenminste 1x per jaar een vast bedrag aan de kerk schenkt. Bij tussentijds overlijden eindigt deze verplichting uiteraard. Het belastingvoordeel mag u uiteraard ook extra aan de kerk schenken. Voor meer informatie en het formulier zie  www.belastingdienst.nl/giften/

De Actie Kerkbalans

Landelijk wordt er jaarlijks in januari door de verschillende christelijke kerken een “Actie Kerkbalans” gevoerd, waarbij via de media onze aandacht gevraagd wordt voor die substantiële bron van inkomsten die de kerkbijdrage vormt.

We hopen dat de Kerk ook een plaatsje in uw hart mag hebben, en dat u dat toont door een regelmatige gave. Zo kunt u uw katholiek zijn tot uiting brengen en uw medeverantwoordelijkheid tonen voor de Kerk van morgen. De kerkbijdrage is niet allereerst een verzekering tegen uitvaartkosten, maar een substantiële bijdrage van gelovigen aan de kosten die hun parochie heeft inzake onderhoud gebouwen, salarissen, pastorale doelen. etc.